Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Sssssssssst: de Consumentenbond test matrassen

De Consumentenbond testte matrassen en volgens matrasproducenten is deze test totale bagger. Logisch, want bij de Consumentenbond zijn ze doof, dom en blind. En eigenlijk is het nog erger.

De Consumentenbond doet in het januarinummer verslag van een matrassentest. 33 matrassen werden onderzocht en vrijwel direct daarna kwamen er reacties van matrasleveranciers en andere professionals uit de beddenbranche die vraagtekens plaatsten bij het onderzoek. Er was bezwaar tegen de testmethode, bepaalde (belangrijke) zaken zijn niet onderzocht, andere tellen juist te sterk mee in het testoordeel en van diverse leveranciers is slechts een enkele matras onderzocht, terwijl bij een ander 7 modellen werden getest. Naast vragen kwamen er ook suggesties, insinueringen, verwijten en verdachtmakingen naar boven die je kunt samenvatten onder de noemer ‘de Consumentenbond heeft er de ballen verstand van en zij kijkt veel te sterk naar de prijs en de prijs-kwaliteit verhouding. Dat laatste klopt want de ‘beste koop’ was een matras van 150 euro van Ikea. In de totale rangschikking kwam deze op plaats 10.

Breed gedragen kritiek
Ongeveer hetzelfde gebeurde in oktober in Duitsland toen de Stiftung Warentest (het Duitse equivalent van de Consumentenbond) een matrastest publiceerde en recentelijk kwam eensluidende kritiek na tests van de Belgische organisatie Test-Aankoop. Deze organisatie testte slechts 11 matrassen waardoor deze test bij voorbaat kan worden afgedaan als geklungel in de marge. ‘Het is ontzettend jammer dat beide organisaties hun lezers onvolledig en zelfs foutief informeren’, kritiseerde Pascal Mannekens de tests van de Consumentenbond en Test-Aankoop. Mannekens, ergonomisch adviseur, onderzoeker en eigenaar van een beddenspeciaalzaak, had nog een waslijst aan andere bezwaren, net als deelnemers van het online platform Bed & Slaapprofessionals Benelux. 

Matrasoverleg
Genoeg redenen om de Consumentenbond om opheldering te vragen, maar na meerdere mails en telefoontjes lukte het niet om de verantwoordelijke te spreken te krijgen. Niet zo vreemd, zo blijkt uit het commentaar van Herman Jurrius, secretaris van het ‘matrasoverleg’ bij de CBM, de branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie. Hierbij zijn ook een vijftiental bedden- en matrasfabrikanten aangesloten en via dit matrasoverleg is al eerder kritiek uitgeoefend op de Consumentenbond. ‘Het schiet niet op’, zegt Jurrius. ‘Zij beroepen zich op hun onafhankelijkheid en lijken doof voor opmerkingen van anderen. Volgens Jurrius wordt er al sinds de jaren negentig gepoogd om te overleggen met de Consumentenbond, is er van tijd tot tijd een gesprek, maar wordt er niets gedaan met hun opmerkingen.

Advies detaillist
Ook geraadpleegde eigenaars van slaapspeciaalzaken en andere deskundigen twijfelen aan de tests van de consumentenorganisatie en een van de retailers concludeert: goed dat er zo’n slechte test is waarmee de consument op het verkeerde been wordt gezet. Kunnen wij als specialist echt goed advies gaan geven.
Een nobele gedachte, maar waarschijnlijk lezen duizenden mensen die testresultaten en komen er hooguit enige tientallen naar zijn winkel. De Consumentenbond ontkent in het clubblad niet de expertise van de detaillist, maar raadt de consument aan om vooral zelf te voelen, te kijken en te informeren. Die baseert zich dan wellicht op de onvolledige of mogelijk onjuiste informatie van de bond zelf. Maar ja, wat moet je anders? 

Leasen matras
Voor de gemiddelde consument is de prijs een van de belangrijkste criteria bij aankoop van een matras. Ik zal hier niet pleiten voor lage prijzen voor matrassen, maar zou detaillisten aanraden om een hoop lucht uit hun verkooppraatjes te halen. Vooral die smakelijk opgediende gebakken lucht. En ik zou de suggestie van de Consumentenbond om eens in de tien jaar de matras te vervangen overboord gooien. Matrassenproducenten moeten gewoon slechtere matrassen gaan maken, dat wil zeggen producten die korter meegaan. Wel goed, maar snel versleten. Oké, het past niet in de duurzaamheidsgedachte dus zorg er daarom voor dat die matrassen op een goede manier gerecycled worden. Verkoop die dingen niet, maar ga leasen. Net als bij een auto is het na een paar jaar inruilen. Niet ‘het verdient aanbeveling om na 10 jaar uw matras te vernieuwen’, maar gewoon na 3 jaar bericht geven dat de oude moet worden ingeleverd wat statiegeld oplevert. Oudere exemplaren worden niet meer ingenomen.

En nu?
En de Consumentenbond? Die stopt hierdoor met testen want na afloop van de test is iedere matras letterlijk kapot getest. Dus valt er voor de bond niets te publiceren, niets te verkopen en niets te verdienen. Voor de korte termijn? Gewoon negeren die organisatie. Gewoon vergeten wat die lui produceren. Daar zitten ze te slapen. Al jaren.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten