Nieuws & blog

WOW! WOWN! WAT???

Twee weken geleden werd WOW gelanceerd, Way of Working, ofwel een soort standaardovereenkomst die stylisten en winkeliers met elkaar kunnen sluiten om zo prettig met elkaar te kunnen samenwerken. Over een paar weken komt daar WOWN! bij, een interieurmerk van Kwantum en dat heeft ook wat met stylistes te maken. Hoewel het eigenlijk om drie blogsters gaat.

WOWN! bestaat uit een collectie woonaccessoires die is 'ontworpen' door een drietal bloggers, volgens Kwantum influencers. Want, zo stelt de winkelketen, zij 'inspireren online dagelijks honderdduizenden volgers in Nederland en België.' Ik heb het bewijs daarvan niet kunnen achterhalen, maar wat maakt dat uit?

De respectievelijke sites van de drie bloggers zien er aardig uit en ze schrijven over van alles wat ze leuk (lees: commercieel interessant)  vinden. De eerste schrijft over fotografie, interieur design en everyday life, de tweede doet in interieuradvies & styling en nummer drie presenteert zich met Daily Home & Styling Inspiration.

Inspiratie- daar heb je dat woord weer. In een begeleidend (te lang) filmpje over de rolverdeling tussen Kwantum en de blogsters, het ontstaan van het merk WOWN! en de werkwijze van de drie dames komt ook het jeukwoord authentiek ter sprake. Natuurlijk, ze wilden graag creatieve vrijheid, dicht bij zichzelf blijven en hun eigen authenticiteit behouden.

Flauwekul want als er een ding is wat de dames gemeen hebben dan is het pure commercie. Op hun sites worden merken van allerlei producten uitgebreid genoemd en eentje geeft regelmatig aan dat de geplugde producten in de eigen webshop verkrijgbaar zijn. Hoezo authentiek?

Er worden, zoals bij veel bloggers het geval is, vaak tips gegeven en daar zitten, hoe simpel ze ook zijn, soms best aardige bij. Want zo'n blog gaat er van uit dat mensen niks kunnen, niks weten en niks kunnen verzinnen. Maar blijkbaar zijn er complete volksstammen die dat waarderen en niet voor niets gaat Kwantum met de blogsters in zee. Want ze verkopen alleen positieve praatjes en zeggen – daar is het toverwoord weer – inspiratie te geven.

Nu is Kwantum zo'n beetje de meest inspiratieloze woonwinkel die je kunt verzinnen dus die kan wel een creatieve boost van authenticiteit met een goed verhaal gebruiken. Zo heeft ook de naam WOWN! van hun merk een achtergrond. Het slaat op 'wonen met de wow-factor' en we own. Dat laatste heeft te maken met het idee dat de blogsters 'zelf de touwtjes in handen hebben' en 'zelf hun eigen designs (hebben) kunnen maken', zo leert het filmpje.

Leuk bedacht, maar Kwantum – dat overigens best lekker draait – is een commercieel bedrijf dat de complete collectie er gerust uitgooit als deze niet blijkt aan te slaan. Maar het bedrijf heeft er wel voor gezorgd dat de producten konden worden ontwikkeld en binnenkort in pakweg 100 winkels wordt aangeboden. Ook maakt de keten duidelijk dat zij met WOWN! een verbinding maakt tussen online (de blogs) en offline (de winkel). Dat is voor zo'n saaie en bepaald niet trendsettende winkel best opvallend.

Maar om nu te zeggen: Kwantum, daar wown je beter van! Dat gaat een stap te ver.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This