Nieuws & blog

Winkel als koel eiland voor zwetend publiek

Juli is voorbij en augustus is ruim een week oud, maar deze maanden zullen waarschijnlijk in de boeken komen als slechte maanden voor de retail en zeker voor de woonretail. De zomerhitte weerhield mensen er van om op zoek te gaan naar meubels, bedden, vloeren en andere grote interieurproducten. Bier halen, spullen voor de barbecue kopen, nog wat extra after sun en andere noodzakelijke inkopen; dat was het wel zo'n beetje.

Brancheorganisatie INretail is deels nog op vakantie, maar ik weet zeker dat ze over een maand met slechte cijfers voor augustus komen.

Zelf deed ik ondertussen wat marktonderzoek, gebaseerd op telefoontjes en fysiek winkelbezoek. Dat geeft een duidelijk beeld: een klotezomer.

Nu moet ik zeggen dat er wel bar slecht werd ingespeeld op die hitte. De folders met summersale toonden standaardplaatjes en –praatjes, op social media kwam men niet verder dan slappe invitaties om toch naar de winkel te komen en in menige winkel liep meer personeel dan bezoek, zo constateerde ik bij meerdere zaken.

Als mensen al kwamen, was dat regelmatig met een niet-kopen reden. Even lekker van de airco genieten, zelf rondkijken en de kinderen laten ronddolen of je uitgebreid laten voorlichten en weggaan met de conclusie 'we denken er nog even over na', zo liet een vrouw op de woonboulevard in Roermond mij in samenvatting weten.

Zij was gepensioneerd, maar vond het leuk om met klanten om te gaan en had 43 jaar (!) verkoopervaring. Zij vertelde hoe de klanten met dit warme weer hun mores laten varen. 'Hoe ze zich kleden meneer, ongelofelijk.' Ik stelde mij voor hoe die blote buiken en zwetende hoofden met doorweekte flodderkleding eruit zagen en begreep die keurig geklede mevrouw op zaterdagmiddag wel. Je doet je best, maar je krijgt onfatsoen en verbale lompheid terug.

Maar, zo wilde ze wel kwijt – los van de hitte – er was een ook structureel probleem. 'De mensen kopen geen mooie producten meer, ze zien de kwaliteit niet en zijn er niet in geïnteresseerd.'

Even daarvoor had ik bijna een uur door de winkel gedwaald (buiten bloedheet, binnen airco) en zag meubels van deSede, Molinari, Georgetti, Cassina, Team by Wellis. Leolux, Pastoe en Rolf Benz. Mooi, maar niet bepaald goedkoop, Goed ontworpen, mooi gemaakt en bedoeld voor een lang leven. 'Maar dat willen ze niet meer, meneer.'

Zo stond er een behoorlijke collectie van Schuitema, fabrikant van hoogwaardige klassieke meubelen die in 2013 stopte met de productie. Natuurlijk is daar een beperkt publiek voor, maar vijf jaar na dato nog steeds aanwezig zijn op de winkelvloer is veelzeggend.

Ik stapte een winkel voor tuinmeubelen binnen en ook daar was het angstvallig stil. Bij de kringloopwinkel, ook op de woonboulevard gevestigd, was het drukker. En buiten? Buiten op het parkeerterrein steeg de hitte van het asfalt.

Thuisgekomen hoorde ik de weervoorspelling; voor morgen, voor de dagen erna en voor de komende jaren. 'In de toekomst zullen wij vaker zulke hete zomers krijgen.'

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This