Nieuws & blog

Webwinkel Made.com toont prototypes van 'mogelijke producten'

Webwinkel Made.com lanceert prototypes van ontwerpen van jonge designers die in productie gaan nadat consumenten hierover hebben gestemd. Het is onderdeel van het crowdsourcing platform TalentLAB.


Overzicht van de geselcteerde prototypes.

November 2017 introduceerde de Engelse online retailer Made.com een crowdsourcing platform onder de naam TalentLAB. Via dat platform kunnen jonge designers hun ontwerpen uploaden en voorstellen aan een groot publiek. 

Dat kan laten weten welke ontwerpen zij interessant vindt om daadwerkelijk te laten maken. Made.com zorgt voor de productie en verkoopt vervolgens de producten via de eigen website. Zo weet de retailer wat in de smaak valt bij het publiek en wat dus zeker verkocht zal gaan worden. In november 2017 werd het platform gerealiseerd en de eerste 17 ontwerpen die wellicht gemaakt zullen gaan worden, zijn nu bekend.

Diverse producten
De ontwerpen komen uit diverse landen en omvatten verschillende producten. Daarbij zitten onder een tafel, twee kapstokken, een kussen, een trolley, een wandrek en liefst vijf lampen. De ontwerpen zijn geselecteerd door Made.com als kanshebbers om daadwerkelijk geproduceerd te gaan worden en nu mag het publiek zich hierover uitspreken. Daarbij geldt het principe: meeste stemmen gelden.

Crowdfunding
Mensen die, als zetje in de rug en als pre-klant, geïnvesteerd hebben (5 tot 30 euro euro) krijgen dit terug als 'hun' product wordt verkozen. Bij aankoop krijgen zij 30% korting op het product. Het idee achter TalentLAB is dus naast crowdsourcing (hoe zetten wij mensen in om het juiste product te vinden dat zij mooi vinden) ook een vorm van crowdfunding (hoe krijgen wij geld binnen om iets te laten maken). Made,com wil het platform permanent gebruiken en op deze manier per jaar zo'n 200 ontwerpen toevoegen aan hun assortiment.

Van webwinkel naar merk
Made.com werd in 2010 opgericht en is naast de thuisbasis in Engeland in verschillende Europese landen actief, waaronder Nederland. Begonnen als online meubelwinkel ontwikkelt het zich meer en meer tot merk, c.q. platform,  dat mikt op een jong, stedelijk publiek dat zich aangetrokken voelt tot design. Sinds april dit jaar beschikt het bedrijf over een winkel in centrum Amsterdam. Daar zijn ook een aantal protoypes te zien van geselecteerde producten.

Meer informatie: www.made.com/talentlab

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This