Nieuws & blog

Waarom zou ik een bed leasen?

Bij de webshop Dekbed-discounter.nl kun je niet alleen dekbedden, overtrekken, hoeslakens, kussens en matrassen kopen, maar ook boxsprings. Die kun je sinds kort zelfs leasen. Je betaalt een bepaald bedrag per maand en 'je geniet meteen van ultiem en onbezorgd slaapcomfort, zonder de aanschafkosten', zo belooft de site. Er zijn vier modellen, variërend van 29,95 euro tot 64,95 euro per maand. Meest gekozen wordt de combinatie 'Eros' voor 44,95 per maand.

Het concept is nog jong, maar past in de toenemende interesse voor 'gebruiken' in plaats van kopen, zo wordt her en der gesuggereerd. Recentelijk publiceerde de ING de uitkomsten van een Europees onderzoek naar het leasen van producten in plaats van kopen. Opmerkelijke uitkomst: Nederlanders hebben relatief veel abonnementen op diensten en digitale producten, zoals kabeltelevisie, sportschool, muziek- en videodiensten, maar hebben relatief weinig belangstelling voor abonnementen op fysieke goederen, zoals maaltijdpakketten, dierenvoeding of wasmachines ten opzichte van consumenten in andere Europese landen.

Het zou interessant zijn om de achterliggende reden achter deze constatering te vinden, maar die geeft de bank niet.

Dekbed-discounter zal dat een zorg zijn en denkt een markt te hebben voor de lease van boxsprings. Het bedrijf bestaat krap vier jaar, heeft met de verkoop van bedtextiel en matrassen nu al een omzet van 20 miljoen euro en denkt binnen twee jaar de 100 miljoen te kunnen aantikken. Met zo'n verwachting in het achterhoofd kun je best wat proberen, al zegt een grote bank dat Nederlanders niet zo happig zijn op het leasen van fysieke producten.

De jonge oprichter-eigenaar laat in een interview in het AD weten dat de service in de retail vaak slecht is en dat hij de 'verwachtingen van klanten wil overtreffen'. Daarom hield het bedrijf in januari een actie waarbij mensen gratis een winterdekbed ontvingen bij de bestelling van een overtrek. 'Dat is natuurlijk waanzin', geeft de ondernemer toe, maar met de nodige tv reclame zorgde het wel voor fors meer sitebezoek.

De ondernemer weet ook dat meer dan de helft van de orders voor boxsprings en matrassen 's nachts binnenkomt. Mensen liggen in bed te woelen, balen daarvan en klikken even een bed bij elkaar en hup- de order is aangemaakt.  'Om deze reden laten we de marketing 's nachts doorlopen.'

Wie via de klantenservice probeert de directeur te bereiken krijgt te horen dat je daarvoor bij de marketing moet zijn. Die mensen zijn echter telefonisch niet te bereiken ('s nachts te lang doorgewerkt?) en via de mail lukt het ook niet. Bellen kost enige wachttijd en niet iedereen weet meteen hoe te handelen. 'Dat moet ik even aan een collega vragen, het is mijn eerste dag hier.'

Het kan toeval zijn, maar het is waarschijnlijk te wijten aan de groeipijnen van een bedrijf dat zijn eigen groeitempo nauwelijks kan bijhouden. De directeur zal er niet minder van slapen, tenminste als hij dat doet op een bed uit de eigen winkel; 'je geniet meteen van ultiem en onbezorgd slaapcomfort, zonder de aanschafkosten.'

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This