Nieuws & blog

Tok-tok-tok, Swiss Sense verdedigt het eigen hok

Prinsjesdag is voorbij, de Troonrede kan het archief in, regering en oppositie kibbelen verder over de dividendbelasting, iedereen is weer gewoon aan het werk en het gaat best lekker hier in Nederland. Dus kunnen we dit weekend met een gerust hart naar de woonboulevard. Bij voorkeur naar de woonboulevard in Den Bosch, nu het nog kan.

Want daar komt een Kentucky Fried Chicken als het aan de gemeente Den Bosch ligt. De Bossche woonboulevard moet aantrekkelijker worden – lees: mensen moeten daar langer verblijven – en dat kan je realiseren door er een kiprestaurant neer te zetten, zo stelt de gemeente.

Beddenketen Swiss Sense zit al op de boulevard en is niet gecharmeerd van de kipketen als buurman. Die zou het zicht op hun winkel wegens plaatselijke filevorming verminderen en de winkelier is bang dat de trek in een kippetje groter zal zijn dan de aandrang om een boxspring te 'proeven'. Of wellicht daalt de lust om een boxspring te bekijken zelfs na een bezoek bij KFC. Dus stapt Swiss Sense naar de rechter om bezwaar te maken.

Swiss Sense ('beddenmakers sinds 1918') en Auping (sinds 1888) deden dit al eerder bij de gemeente Den Bosch, maar die wees hun bezwaren van de hand. Auping (aanwezig met een Auping Plaza) liet het daarbij, Swiss Sense zet door en stuurt aan op een rechterlijke uitspraak.

Het gekibbel rond de komst van het fastfoodrestaurant speelt al zo'n anderhalf jaar en het Brabants Dagblad is er (sorry voor de woordspeling) als de kippen bij om iedere oprisping over de komst van KFC breed uit te meten. De logistiek van het aan- en afrijden van de auto's voor de drive-thru, de tijd die daarmee is gemoeid, het aantal te verwachten 'transacties', de snelheid waarmee deze worden afgehandeld, het aantal parkeerplaatsen dat moet verdwijnen door de komst van de keten; alles wordt uitentreuren uit de doeken gedaan.

Lezers reageren daar op en wat volgt is de plaatselijke en menselijke variant wat brancheorganisatie INretail op landelijk niveau al jaren constateert en dat bij voorkeur in een breder kader plaatst. Dan gaat het vaak om de ontwikkeling van grootschalige perifere locaties die een bedreiging zouden zijn voor winkeliers in stadscentra en worden de (kortzichtige) belangen van projectontwikkelaars, vastgoedboeren en gemeentes neergezet tegenover (hardwerkende) retailers die in hun bestaan worden bedreigd.

In Den Bosch gaat dat anders, zo leren reacties op de online artikelen van de krant. Ze geven direct aan wat voor invloed zo'n kippenketen kan hebben. Iemand stelt dat het 'zeker weten' om plofkippen zal gaan en een ander zegt daarop bij KFC wel te willen neerploffen. Een optimist bekijkt het culinair én micro-economisch: Jippie! Top, dat dit naar onze stad komt! Die kip wordt vers bereid en dat proef je gewoon! Daarnaast kunnen er kei veul mensen werken in zo'n restaurant. Zeker 80 jongen! Ik ga zeker solliciteren!

Zo ratelen de reacties door na ieder bericht. Zodanig dat iemand daarover zijn beklag doet en vervolgens de journalist die de zaak nauwgezet volgt (Komt-Ie-Wel-Of-Komt-Ie-Niet), laat weten dat er veel geklikt wordt op de berichten en dat het dus maatschappelijk relevant is om er zoveel aandacht aan te besteden.

Toch blijven de twijfels. Al zijn die niet te herleiden tot de problemen van Swiss Sense, maar hebben ze een persoonlijk karakter.

Zo schrijft een verontruste burger: Gezond is anders!

Met daarop direct de reactie: Maar wel heel lekker!

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This