Nieuws & blog

Online retailer Made.com lanceert platvorm voor ontwerpers

Via het platform TalentLAB kunnen designers hun ontwerpen bekend maken. Na een selectie door Made.com en voorkeursstemmen van het publiek worden ontwerpen in productie genomen en online verkocht.

Het platform TalentLAB is de volgende stap van online meubelaanbieder Made.com om dichter op de eindgebruiker te zitten en deze actief te betrekken in het samenstellen van het assortiment. Tegelijkertijd wordt via dit platform gebruik gemaakt van jonge designers die ernaar hunkeren om hun ontwerpen gerealiseerd te zien worden. Vrijwel alles gaat hierbij online.



Crowdfunding én crowdsourcing
Designers kunnen hun ontwerp (meubel, lamp, bed, vloerkleed of ander interieurproduct) uploaden waaruit Made.com iedere twee maanden een selectie maakt. Uit deze shortlist van mogelijk te ontwikkelen producten kunnen consumenten hun voorkeur aangeven en daarbij een klein bedrag (hooguit enkele tientjes) inzetten om dit kracht bij te zetten, een combinatie van crowdfunding en crowdsourcing.



Meeste stemmen gelden
De producten met de meeste stemmen - en dus de meeste kans van slagen om verkocht te worden - worden in productie genomen en verkocht via de site van Made.com. Het is de bedoeling om jaarlijks op deze manier zo’n 200 producten toe te voegen aan de bestaande collectie van de retailer.
Mensen die hun gewenste ontwerp werkelijkheid zien worden kunnen met 30% korting dit aanschaffen. Mensen die wel geld stortten, maar waarvan 'hun' ontwerp te weinig stemmen behaalde, krijgen hun geld terug.

Van meubel naar merk
Made.com werd in 2010 opgericht en is naast de thuisbasis in Engeland in verschillende Europese landen actief, waaronder Nederland. Begonnen als online meubelwinkel ontwikkelt het zich meer en meer tot merk, c.q. platform,  dat mikt op een jong, stedelijk publiek dat zich aangetrokken voelt tot design. Sinds april dit jaar beschikt het bedrijf over een winkel in centrum Amsterdam.



Alles online
Online oriënteren, kijken, kopen en ‘delen’ is een kenmerk van Made.com. In de winkel kun je via een tablet meer info krijgen over aanwezige en niet aanwezige producten. In 2015 werd Unboxed geïntroduceerd, een sociaal platform waarop kopers van Made.com hun producten online kunnen plaatsen om dat in hun eigen woonruimte te laten zien aan anderen. Die kunnen op hun beurt online zien waar die producten ‘live’ staan en een afspraak maken om ter plekke te gaan kijken. Dus allemaal kleine showroompjes bij mensen thuis.

Hele keten
Met het nu gelanceerde platform TalentLAB gaat Made.com helemaal naar de ‘voorkant’ van het proces en laat zo indirect eindgebruikers bepalen wat zij in hun collectie gaan opnemen terwijl het product nog gemaakt moet worden.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This