Nieuws & blog

Groei omzet woonwinkels, keukenzaken spekkoper

Woonwinkeliers hadden in het eerste kwartaal van  2018 een gemiddelde omzetstijging van 3,4%, vooral veroorzaakt door keukenzaken met 11,6% groei. De groei in de Randstad neemt af. Dit blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail.

De gemiddelde omzetstijging van 3,4% die woonwinkels in het eerste kwartaal realiseerden (ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017) is hoger dan de 1,7% groei van de consumentenbestedingen in diezelfde periode. De cijfers worden echter vertekend door de dubbele groeicijfers van keukenzaken die een gemiddelde omzetgroei van 11,6% noteerden. Als deze categorie niet wordt meegeteld, is de gemiddelde groei van de woonbranche 1,2%. Woninginrichtingszaken, meubelzaken en woningtextielwinkels groeiden met met percentages tussen 1,2% en 1,6%. Gemengde winkels noteerden 3% omzetgroei. Slaapspeciaalzaken noteerden een min van gemiddeld 2,6%.

Randstad looopt terug
De sterke omzetstijging bij keukenzaken is verklaarbaar; keukens worden vaak vervangen bij aankoop van een huis en de huizenmarkt is behoorlijk in beweging. Meubels, bedden en andere interieurproducten volgen later. Eenzelfde beweging is geografisch zichtbaar. In het westen van het land plusten de woonwinkeliers gemiddeld met 1,3%, in de regio's oost (+3,7%) en regio zuid (+5,2%) was de stijging hoger. Vrijwel zeker is de oorzaak het inhaaleffect; de verkoop van huizen in het westen begon eerder en vlakt nu af wegens gebrek aan aanbod, de andere regio's volgen.

Kleintjes blijven achter 
Relatief kleine ondernemingen met een omzet tot een miljoen euro worstelden in de eerste drie maanden met hun omzetten. Die bleef achter vergeleken met een jaar eerder. Woonwinkels met een hogere jaaromzet noteerden in het eerste kwartaal wel omzetgroei.

Positieve vooruitzichten
Hoewel het eerste kwartaal van dit jaar een gematigde omzetgroei laat zien, is het te vroeg om te zeggen dat de inhaalslag die de woonbranche de afgelopen jaren beleeefd, is afgelopen, zo stelt INretail. Het tweede kwartaal startte namelijk uitstekend. Uit een meting blijkt dat het eerste weekend (paasweekend) van april direct 17% meer omzet werd gemeten dan Pasen vorig jaar. 'Dat stemt positief', aldus Inretail branchemanager wonen Bert-Jan van der Stelt.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This