Nieuws & blog

Na een hete zomer nu een strenge winter

We wisten het al lang, maar nu de 'officiële cijfers' binnendruppelen staat het zwart op wit: die geweldige, fantastische, zonovergoten zomer van 2018 was een klotezomer voor de retail. Brancheorganisatie INretail liet deze week weten dat de omzet van woonwinkels in het derde kwartaal (juli, augustus, september) met 6,2% daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee noteren de woonretailers na negen maanden ploeteren nog net 0,1% meer omzet want de eerste zes maanden van dit jaar waren prima.
Met een warme oktober en een absurd begin van november (een paar dagen geleden bijna 20 graden) gaat 2018 de boeken in als het jaar waarin de herfst werd overgeslagen en waarin de woonwinkeliers hun goede omzetten in het eerste half jaar zagen verdampen als vennetjes in het bos.

Deze week kwam ook Fedustria met cijfers. Fedustria vertegenwoordigt de Belgische meubelindustrie en die levert voor een groot gedeelte haar producten aan Belgische retailers. De Belgische meubelproducenten zitten al een tijdje in behoorlijk zwaar weer want over heel 2017 waren de omzetcijfers negatief en in de eerste helft van dit jaar zet zich dat voort, zo blijkt uit deze week gepubliceerde cijfers. Die cijfers kun je gerust vertalen naar de Belgische woonwinkeliers en dat was weer te merken aan de stemming op de gisteren afgesloten Meubelbeurs Brussel waar het rustiger was dan voorgaande jaren.

Het idee dat de rustige winkelstraten vanwege de hitte hebben geleid tot meer online verkopen, blijkt niet kloppen. E-tailer Zalando zag de omzet in het derde kwartaal met 12% stijgen tot 1,2 miljard euro en tegelijkertijd liep het verlies op tot 55,7 miljoen euro. Reden? De warme zomer en de ongekende hoeveelheid retouren. Retailers die tuinproducten verkopen, zagen deze zomer de omzet van grasmaaiers en tuinscharen teruglopen. Tuinslangen en sproeispullen vlogen de winkel uit, dat dan weer wel.

Vroeger – die goeie ouwe tijd weet u wel – was oktober 'woonmaand', maar oktober is 'al jaren een klotemaand', hoorde ik deze week van een meubelagent.

Nu november naar verwachting zacht blijft en er weinig verstookt hoeft te worden zullen veel Nederlanders wat over houden om te kunnen besteden. Misschien zelfs nog meer.

Minister president Mark Rutte maande werkgevers al een paar maal aan om de lonen te verhogen en zelfs de zuinige minister van Financiën beaamt dat. Maar het gebeurt niet. Ondanks een waardeloze rente zetten veel mensen geld op de bank en een nieuwe fysieke bank- nou, dat kan nog wel even wachten.

Zonnepanelen kopen was een goede investering geweest want vanwege de vele zonuren rinkelde bij velen permanent de kassa. Installatiebedrijven in die sector kunnen het werk nauwelijks aan en waar blijven de zonwinkels in de winkelstraten? Sluit die zonnestudio's waar je sluipenderwijs huidkanker oploopt, maak er zonnepanelenverkoopcentra van en zie wat er gebeurt.

De gaskraan in Groningen kan wat sneller dicht, het kabinet haalt de CO2-reductie doelstellingen, installatiebedrijven zorgen voor werkgelegenheid, elektrische auto's kunnen voor de deur worden opgeladen, allemaal voordelen.

Er is wel een keerzijde. Schoorstenen worden overbodig waardoor de Roetpieten als culturele flexwerkers niet meer hoeven af te dalen en zelfs het symbool Zwarte Piet zal volledig verdwijnen. Die kan überhaupt nauwelijks meer over de daken vanwege al die klotepanelen.

Nee, we moeten weer terug naar kwakkelzomers met regelmatig regen en bewolking. Kunnen we blijven zeiken. En graag een strenge winter. Kunnen we genieten van sneeuw en ijs. En als dat te lang duurt daarover gaan klagen. Dan is het zo weer lente.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This