Nieuws & blog

Lidl matras Best Getest volgens Consumentenbond

De Meradasio matras van Lidl komt als beste uit een test van de Consumentenbond. De supermarkt pakt deze week stevig uit met een speciale 'slaapfolder'.

Volgens de jongste matrastest van de Consumentenbond (juni 2018) is de Meradasio matras van Lidl de Beste Koop én Best Getest. Dat geldt voor de H3 (hardheid) 90 x 200 matras. De prijs is 99,99 euro en dat geeft volgens de Consumentenbond aan dat een goede matras niet veel hoeft te kosten. Dat blijkt al uit de top 3. De nummer 2 uit de test (Pullman Silverline Premier) kost 600 euro en nummer 3 (Auping Vivo Latex Breeze) 1600 euro. Helemaal onderaan bungelt de Hokkasen van Ikea voor 300 euro.
Opvallend: volgens een test van de Consumentenbond in juli/augustus 2017 kwam de Meradasio van Lidl niet verder dan plaats 8 in de rangschikking van Beste Matras. De Emma matras kwam toen als beste uit de bus en staat nu op plaats 4.

Speciale folder
Lidl gebruikt de test om matrassen, dekbedden, kussens, dekbedden en lakens te presenteren in een   aparte slaapfolder waarin prominent de winnende matras wordt gepresenteerd. De folder is nog geen week oud, maar volgens een woordvoerder heeft de uitverkiezing een positief effect op de verkoopcijfers.

Consumentenbond versus producent en verkoper
Voor slaapspeciaalzaken en andere retailers die matrassen verkopen is de test lastig nieuws: hoe kunnen zij hun veelal hoge prijzen verantwoorden? Daar komt bij dat een aantal fabrikanten en retailers zich door de Consumentenbond voelt worden weggezet als op geld beluste kletsmajoors die vaak ook nog eens matige producten verkopen. Dit gevoel heerst al jaren en komt iedere keer naar boven als weer nieuwe testresultaten worden gepubliceerd. Op hoger niveau is het een clash tussen kille cijfers en op ervaring gestoelde meningen. Klinisch laboratoriumonderzoek versus praktische winkelervaring.

Online aanbieding
Fabrikanten houden zich meestal in, maar fabrikanten die hun matras goed zien scoren komen daar graag mee naar buiten. Bedrijven die rechtstreeks aan de consument verkopen, retailers en internetaanbieders, merken vaak direct de positieve of negatieve uitwerking van een test. Wie winkelt in een Lidl filiaal zal echter niets merken van de aanprijzingen in de folder; de matrassen zijn alleen online verkrijgbaar.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This