Nieuws & blog

'Laat je duurzaam verrassen'

Gisteren was een bijzondere dag. Enerzijds vanwege mijn verjaardag, anderzijds omdat het de Dag van de Duurzaamheid was. Het eerste was mij bekend, het tweede niet. Daar kwam ik pas deze week achter. Het was gisteren zelfs al de tiende editie van de dvdd, twittertaal voor de Dag van de Duurzaamheid. Volgens de site van de dvdd waren er in het hele land land activiteiten. Scholen, gemeenten, particulieren, winkelketens, A-merken en zelfs hele winkelstraten hadden zich aangesloten bij de campagne 'Laat je duurzaam verrassen'.

Een overbuurvrouw deed dat door 's morgens met een eigen gebakken cake binnen te wandelen, geproduceerd in haar net opgeleverde nieuwe keuken met energiezuinig fornuis. Hartstikke duurzaam dus. 's Middags kwam een dochter langs (gekomen met de trolleybus, dus dubbel duurzaam) met lekker eten en hoefde er in huize Guiking niet gekookt te worden, op gas. Wederom een vreselijk duurzaam initiatief en zonder er iets voor te doen, leverde ik gisteren dus indirect zomaar een bijdrage aan de dvdd.

Ik heb even zitten googelen of bedrijven uit de woonbranche inhaakten op de Dag van de Duurzaamheid, maar kon vrijwel niks vinden. Zag wel dat Auping zich profileerde in een brochure met diverse bedrijven en instellingen die de dvdd aangrijpen om te vertellen hoe zij concreet handen en voeten geven aan hun invulling van het begrip duurzaamheid. Philips stond er ook bij en op de site van de dvdd vond ik een filmpje over ledlampen.

Nu heeft Philips in feite niet meer zoveel te maken met ledlampen want dit voorjaar werd de al eerder afgesplitse verlichtingstak omgedoopt van Philips Lighting tot Signify. Maar omdat de merknaam Philips zo bekend is, mag deze naam nog 10 jaar gebruikt worden om verlichting te verkopen.

Philips werd bekend als 'lampenfabriek uit het zuiden des lands' en werd later de multinational die vanaf begin deze eeuw ledverlichting ons allen door de strot duwde omdat het prima paste in het streven van de EU om energie te gaan besparen en vooral omdat de (toen nog) lichtgigant de kassa al hoorde rinkelen. In een filmpje op de site van de dvdd wordt de duurzaamheidsgedachte door Philips nog even duidelijk gemaakt; 'wist je dat de ledlamp 90% zuiniger is dan een gloeilamp?'

Mijn cakebakkende overbuurvrouw wilde als bewuste consument (zonnepanelen op het dak, geïnvesteerd  in zonnepark, rijdt in auto met 'eco'-label, verbouwt zelf  groenten) mee is deze gedachte en zocht voor haar nieuwe keuken naar ledlampjes. 'Die zijn er niet. Dan moet je ineens alles erbij kopen', was haar conclusie toen zij begreep dat ledlampen kopen betekent dat je complete armaturen moet aanschaffen. 'Noemen ze dat nu duurzaam', vroeg zij zich verbaasd-geërgerd af.

Ze zou naar Ikea kunnen stappen voor ledlampjes. Of meedoen aan 'solar workshops' voor Ikea Family leden. Het is een leuke binnenkomer om zo door Ikea geleverde zonnepanelen te slijten. Maar helaas, die panelen heeft zij al. Misschien een nieuwe Auping matras? Want van oude matrassen worden 'bijvoorbeeld judomatten' gemaakt, zegt  Auping. 'Als je weet dat je oude matras een duurzame toekomst tegemoet gaat, slaap je toch net wat lekkerder.' Helaas, de buurvrouw heeft al een goede matras.

En wat deed ik gisteren zelf? Ik sloot mij zonder het te beseffen aan bij de campagne 'Laat je duurzaam verrassen'. Zo kreeg ik onder meer een zelfgeplukt boeket wilde bloemen. Gekweekt in de natuur en binnenkort kan het zo in de compostbak voor 100% hergebruik. Da's pas duurzaam!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This