Nieuws & blog

INretail wijst leden weg naar de toekomst

Volgens brancheorganisatie INretail verandert de retail steeds sneller. Op basis van onderzoek doet zij aanbevelingen voor de toekomst naar haar leden.

De retail verandert en dat tempo gaat steeds sneller. Dat betekent forse uitdagingen voor de winkelier, maar met die dynamiek ontstaat er ruimte voor nieuwe businessmodellen, zo stelt Inretail. De  brancheorganisatie deed uitgebreid onderzoek en maakte gisteren tijdens het jaarlijkse ledenevent de hoofdlijnen daarvan bekend onder de naam Retail2030. Dit uitkomsten van het onderzoek en de daaruit voortvloeidende aanbevelingen moet de leden handvaten geven voor de toekomst.

Ongekende dynamiek
Digitalisering is een belangrijke element dat in de toekomst een nog grotere rol gaat spelen. Consumenten worden steeds kritischer en via digitale platforms wordt in allerlei varianten vraag en aanbod bij elkaar gebracht. Directeur Jan Meerman voorziet grote veranderingen die zich in snelteinvaart voltrekken:  'Ondernemers die zich het snelst aanpassen, zijn de winnaars. De echte vernieuwers stellen niet het product, maar de klantverwachtingen centraal. Dan kom je uit bij combinaties van service, producten en dienstverlening. Dat maakt alles makkelijker, leuker en relevanter. Retail gaat tot in de haarvaten van onze samenleving.'

Concrete uitwerking
Om enige structuur aan te brengen in de hoeveelheid gegevens die het onderzoek opleverde destilleerde INretail twaalf veranderingen (shifts) die nieuwe consumentenbehoeften en kansen voor de retail tonen. Retailers hoeven die niet meteen allemaal aan te pakken, maar kunnen hieruit een keuze maken. Grote vraag die gisteren oprees na de stortvloed van informatie is: hoe ga ik dat als retailer concreet uitwerken. Daarbij gaat Inretail mee verder en vraagt vanaf vandaag op de site ook expliciet naar input van de leden: wat en waarover wil je meer weten?

Het rapport Retail2030 is te downloaden via de site van Inretail.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This