Nieuws & blog

INretail voorspelt 4% groei voor woonwinkels in 2018

Woonretailers profiteren in 2018 van de florerende huizenmarkt. Daardoor zien de woonwinkeliers komend jaar hun omzet met gemiddeld 4% stijgen, zo denkt brancheorganisatie INretail.

Er zit een stevige dynamiek in de retail en daar profiteren vooral woonwinkels van. Zij liften mee op de gestegen huizenverkoop en INretail denkt dat de winkeliers in 2018 hun omzet zullen zien toenemen met gemiddeld  4%. Tegelijkertijd zal er sprake zijn van een dempingseffect omdat het aantal te koop staande huizen zal afnemen. In de mode- en schoenenbranche schat INretail de omzetstijging op 2%, bij sportretailers wordt gedacht aan 1% stijging.

Online groeit harder
In alle branches groeit de online omzet harder dan de offline omzet en grote spelers pakken relatief steeds meer marktaandeel. Volgens INretail  verandert het speelveld steeds sneller, is er sprake van veranderende regels en komen er nieuwe spelers op de markt. Deze ontwikkelingen komen uit het onderzoek Retail2030 dat de brancheorganisatie liet doen.

Kansen voor retailers
Uit het onderzoek destilleerde INretail kansen voor retailers zoals service-, lease- en recycleconcepten die beantwoorden aan veranderende consumentenbehoeften. Want, zo laat INretail weten, de consument trekt aan de touwtjes en bepaalt grotendeels wat de retailer kan of moet doen. INretail onderscheidt twaalf verschuivingen in consumentenbehoeften die leiden naar nieuwe vraagvormen. Hiervoor kunnen winkeliers antwoorden ontwikkelen.

Regionale bijeenkomsten
Om de leden van INretail te helpen hun eigen antwoord te geven op al deze ontwikkelingen gaat zij komend jaar op regionaal niveau 'inspiratiebijeenkomsten' organiseren. Dat zal onder meer gebeuren door innnovatieve retailers in te zetten als ambassadeur voor de INretail-plannen en door zogeheten retailsafari's te houden waarbij in groepjes winkels worden bezocht die als voorbeeld kunnen dienen voor anderen.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This