Nieuws & blog

Op zoek naar de kleur van het jaar? Kiest u maar!

Vorige week maakte AkzoNobel de kleur van het jaar 2019 bekend: honingbruin. Oftewel: Spiced Honey, want zo'n kleur wil je als verffabrikant natuurlijk ook over de grens verkopen. Om het niet te beperkt te houden – stel je voor dat iedereen volgend jaar ineens honingbruin op de muur wil gaan smeren – verzon de fabrikant er nog vier kleurpaletten bij met totaal 36 kleuren die goed combineerbaar zijn met de hete honing.

Als je de verhalen van tientallen bloggers moet geloven krijg je energie van die kleur, knalt het optimisme er van af, kun je je hiermee 'weer helemaal opladen' en is het gewoon een wie-wa-waanzinnge kleur. Hun taalgebruik over de achtergronden van de gekozen kleur is tenenkrommend en veelal onsamenhangende onzin. Het is vele malen erger dan de woorden die AkzoNobel zelf nodig heeft om de kleuren te beschrijven.

Nu valt het ook niet mee om daar wat zinnigs over te zeggen en dat begint al bij de beschrijving die de fabrikant zelf geeft: 'Het complete palet voelt als helend, voedzaam, rustgevend en omarmend, net zoals honing.' Dan moeten de afzonderlijke vier kleurpaletten nog besproken worden en dat bespaar ik u graag.

Let op dit woord: kleurpalet. Op internet  maar ook in kranten en tijdschriften kom ik talloze kleurpallets tegen. Pallets met verf kom je wellicht in de bouwmarkt tegen en die zijn van hout. Een kleurenpalet is heel wat anders.

Verder met de kleur van het jaar 2019. Rond november/december komt het Amerikaanse kleureninstituut Pantone met hun versie van de kleur van het jaar. Dat gaat altijd gepaard met een hoop marketinggeweld en een verbale tsunami kletskoek. Maar die arrogante Amerikanen zijn niet meer zo zeker van zichzelf. Voor 2016 voorspelden ze twee kleuren van het jaar (roze en lichtblauw) en voor komend jaar hebben ze alvast 72 kleuren geselecteerd, verdeeld over acht paletten. Daar pikken ze er later dit jaar eentje van uit en als dat niks wordt; ach, dan zijn er toch 71 andere over?

De Amerikaanse verffabrikant PPG (inderdaad, die wilde vorig jaar AkzoNobel overnemen) heeft Nightwatch (donkergroen) gebombardeerd tot kleur van het jaar 2019. Land- en branchegenoot Sherwin-Williams houdt het op 42 trendkleuren gevat in 6 'kleurpersoonlijkheden' en het eveneens Amerikaanse Behr kiest als trendkeur voor 2019 Blueprint. Dat is blauw en lijkt enorm veel op Denim Drift, de kleur die AkzoNobel voor 2017 als kleur van het jaar bestempelde.

Samengevat: verffabrikanten spelen een grote rol in het manipuleren – sorry, het bepalen – welke kleuren de consument zou moeten kiezen om een beetje up to date te blijven. Voor producenten van bijvoorbeeld meubelstoffen en behang is dat een crime want welke kleuren moeten zij in hun collecties gaan opnemen om vervolgens aan hun klanten te vertellen wat trendy kleuren zijn, c.q.gaan worden?

Als consument zou ik mijn gezond verstand gebruiken en mij helemaal niets aantrekken van die gewichtigdoenerij over dat kleur-van-het-jaar geneuzel. Laat dat maar over aan de kleurgoeroes, de verfproducenten en de bloggers die met elke kleurwind meewaaien.

AkzoNobel hoopt komend jaar veel honingbruin te verkopen dus wordt er nu geïnvesteerd in reclame. Want: no money, no honey. Hoewel dat feitelijk wordt omgedraaid in: no honey, no money.

We zullen zien of de consumenten volgend jaar als bijen rond de honingpot zullen draaien. Een honingpot verf dus.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This