Nieuws & blog

Hete zomer goed voor verkoop tuinartikelen

De uitzonderlijk warme en droge zomer was goed voor de tuinbranche. Zo was er een explosieve stijging in de verkoop van parasols en spullen om de tuin te sproeien. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Bouwmarkten verkopen ook spullen voor de tuin en juist deze producten zorgden er voor dat de bouwmarkten in juli 3,6% meer omzet boekten dan in dezelfde maand vorig jaar, Dat is grotendeels te danken aan tuinproducten want er was een daling bij onder meer de categorieën sanitair, deuren, kozijnen, elektra, bouwmaterialen, verf en woonaccessoires, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Zonder omzet voor tuinartikelen zou er bij de bouwmarkten sprake zijn geweest van een omzetdaling van 0,3%.

Meer parasols
De zomer was heet en blijkbaar te heet om binnen te klussen. Buiten moest wel het een en ander gebeuren om de boel leefbaar te houden en daardoor steeg de totale omzet van tuinartikelen bij de bouwmarkten met 32%. De omzet in parasols steeg met 200% en dat geldt ook voor beregeningsproducten want planten, bloemen en gras schreeuwden om water. Er werd voor 48% meer tuinmeubelen verkocht en de omzet van barbecues steeg met 28%. Door de hitte lieten bomen en struiken midden in de zomer hun bladeren vallen en dat zorgde voor een verdubbeling van de omzet in bladblazers.

Terugval in verkoop grasmaaiers
Tegelijkertijd groei viel de groei in het levend groen stil en dat leidde tot 40% minder omzet bij grasmaaiers, 55% minder heggenscharen en 36% minder omzet van trimmers. De sterkste stijging vond GfK bij ventilatoren en airco's, maar daarbij worden geen cijfers genoemd. Waarschijnlijk omdat deze verkoelers worden gerangschikt onder de categorie 'branchevreemd' en daaronder vallen meerdere producten. Volgens GfK waren ventilatoren in juli een 'hot item'.

Zomers desastreus voor levend groen
Bouwmarkten hebben een aandeel van zo'n 7% in de totale markt van tuinproducten, tuincentra ruim 36% en daar wordt een onderscheid gemaakt in levend (planten, bloemen) en niet-levend (waaronder tuinmeubelen). In juli was het stikheet en kelderde de omzet van planten en bloemen met 19,8% en steeg tegelijkertijd de omzet van niet-levend met 11,8% ten opzichte van juli 2017, zo blijkt uit cijfers van Tuinbranche Nederland, belangenorganisatie voor tuincentra en hun leveranciers. 
Voor Brenda Horstra, adjunct-directeur van de brancheorganisatie is het zonneklaar: 'Er zijn deze zomer veel watergeefsystemen, tuinmeubelen en parasols verkocht.', Hierdoor, en door de verkoop van andere niet-levend producten, kwam de tuinbranche als totaal in juli op een plus van 1,3% ten opzichte van vorig jaar.

Goed jaar voor tuincentra
Kijken wij naar de eerste zes maanden van dit jaar dan lijkt het een goed jaar te worden voor de tuincentra. Van januari tot juni steeg de totale omzet met 5,8% ten opzichte van 2017. Opvallend is dat de omzet van barbecues terugliep, vooral als het om online bestellingen ging. Ook liep de omzet bij online bestelde tuinmeubelen terug, maar in de fysieke tuincentra steeg de omzet het eerste half jaar met 5% ten opzichte van vorig jaar. Door de geweldige nazomer zullen de cijfers naar verwachting nog wat beter worden.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This