Nieuws & blog

Go Jan! Go!

'Bij Ikea zit het native in de device. QR zat nooit in de native, daarom is het nooit wat geworden.' 'AR (Augmented Reality, AG) is ideaal om meubels te plaatsen in je woonomgeving. AR is goed te combineren met customisatie.'
Begin deze maand was ik op een bijeenkomst, getiteld e-Home & Deco. Daar liepen allerlei mensen rond die zich bezig houden met webshops en andere e-commerce toestanden die te maken hebben met woonproducten zoals meubels, bedden, karpetten enzovoort. De een zat in de marketing, de ander in de IT, een derde was consultant en een vierde deed ook iets heel vaags. Maar met Engelse termen gooien, konden ze allemaal als de beste.

De country manager van webshop Made.com vertelde dat ze als bedrijf nogal wat learnings hadden opgedaan waarmee hij bedoelde dat ze op hun bek waren gegaan en daarvan geleerd hadden. Hij vond het belangrijk om het empowerment van je sales te boosten want mijn target is sales. Hij was druk bezig het merk op te bouwen, dus dat betekende awareness creëren. Vanuit een stukje brandawareness hoopte hij dat de millenials spending power gingen krijgen want dat is een belangrijke groep waar Made.com zich op richt.

Zo ging het de hele dag door en over een ding was iedereen het eens als je het hebt over verkopen op het web. Dan stel je je niet de vraag: Mobile first? Het is gewoon Mobile Only.

Een paar weken later, om precies te zijn afgelopen maandag, was ik op de jaarlijkse ledendag van INretail dat al jaren een event heet te zijn. Op de druk bezochte bijeenkomst stonden de uitkomsten van een uitgebreid onderzoek naar de toekomst van de retail centraal. Daaruit destilleerde INretail een twaalftal belangrijke bewegingen, shifts geheten. Naast Besteden & bijdragen zijn dat onder meer Timeslot & timefit, Check-out en check-in, Social networks & social commerce, Keybord & sensory interface.

Voor en na de bijeenkomst en tijdens de pauzes konden de aanwezigen een informatiemarkt bezoeken die nu InnovatieLAB heette. Daar stonden niet alleen de geijkte stands van de huisverzekeraar van INretail en een leverancier van software voor de woonbranche, maar ook allerlei bedrijven die duidelijk maakten dat digitalisering de toekomst is voor de leden van INretail, voor winkeliers dus.

Ik noteerde onder meer de volgende bedrijfsnamen: Widgets, Sight Corps, K3 Unisoft, Iconnect, Iretail, WT Interactive, DockFour, Smarthome, Swop, Retailisation, Light Curb, Performance Solutions, VR Days, Prestop, Quantacorp (hallo, bent u er nog?), Mysize, Cobe, Skills Town, True Talk Labrooms, Vision Works en Klanten Vertellen.

Afijn, het was hartstikke druk en heel gezellig tussen al die standjes. Want iedereen sprak gewoon Nederlands.

Voor INretail directeur Jan Meerman en collega's wordt het nu zaak om de leden uit te leggen hoe ze concreet aan de slag kunnen met het onderzoek.

Ik zou zeggen:Go Jan! Go!

Aribert Guiking   

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This