Nieuws & blog

Duitsers zijn ook maar gewone mensen

Iedere keer verbaas ik mij er weer over als ik in Duitsland ben: veel mensen zijn netjes, hoffelijk, vriendelijk en behulpzaam. Behalve als je op de Autobahn rijdt, dan zijn het wilde beesten die met knipperende koplampen duidelijk maken dat je met je NL-teken aan de kant moet. En wel NU! Als er aan de weg wordt gewerkt en je gemaand wordt snelheid te minderen, gaat vervolgens direct de rem erop. Dan blijken die wilde dieren ineens makke schapen die keurig achter elkaar hobbelen.

Ook in het verkopen van meubelen zit een redelijk voorspelbaar karakter. Het label Made in Germany mag dan wereldwijd synoniem zijn voor kwaliteit, in de meubelsector gaat het vooral om kwantiteit. Grote inkoopgroepen fuseren, meubelfabrikanten die failliet gaan worden opgekocht door een concurrent en grote retailers gaan gestaag door met het neerzetten van megaweidewinkels alsof er geen overcapaciteit is; alles moet nog groter. En daarmee vooral goedkoper.

Wie de folders bekijkt van een aantal grote ketens ziet Knallpreisen, veel schreeuwend rood en geel en Rabatte tot 70%. Totale onzin en die van/voor prijzen kloppen voor geen meter, maar blijkbaar kan het. Volgende week komt Aldi met een grote actie van kleinmeubelen en woonaccessoires en reken maar dat er dan in korte tijd veel wordt omgezet. Want de producten vallen onder de Eva Brenner Kollektion en Eva Brenner is een in Duitse bekende tv presentatrice die ook binnenhuisarchitecte schijnt te zijn.

Da's ook zoiets typisch Duits; BD-ers (Bekende Duitsers) verbinden met meubels, bedden, bedtextiel of andere interieurproducten en zo de spullen promoten. Hier zou het dan gaan om bijvoorbeeld Linda loungebanken, Astrid Joosten wijnglazen en Gordon sauna's. Yvon Jaspers zou graag landelijke meubelen aanprijzen, maar dat ligt momenteel een beetje moeilijk.

Zoals Duitse tv programma's en reclamefolders vollopen met bekende Duitsers, zo hard kachelt het achteruit met de Duitse meubelindustrie. In rap tempo vallen BM-ers (Bekende Meubelfabrikanten) om en het einde lijkt nog niet in zicht.

Dit alles tegen de achtergrond van het uiteenvallen van het Steinhoff imperium. In 1964 gestart als  meubelfabriekje door de Duitse ondernemer Bruno Steinhoff groeide het bedrijf uit tot een megaconcern, bezit het grote belangen in de meubelindustrie en -retail en is Steinhoff International een van de grootste meubelretailers ter wereld. Eind vorig jaar bleek dat het beursgenoteerde bedrijf nogal erg creatief was met de boekhouding en toen dat aan het licht kwam kelderde de koers in een jaar tijd met bijna 98% (acht-en-ne-gen-tig procent).

Accountants en advocaten maken al het hele jaar overuren om de interne structuren bloot te leggen en langzaam wordt het concern ontmanteld en gaan delen in de verkoop. Bijna wekelijks komen er 'onnauwkeurigheden' naar buiten en de geuren die uit de Steinhoff beerput naar boven komen, kunnen de concurrentie met een slecht afgestelde diesel prima aan.

Ondertussen lopen de veroorzakers van dit debacle nog steeds vrij rond. En rijden ze waarschijnlijk in zo'n dikke Duitse auto.

Aribert Guiking  

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This