Nieuws & blog

Domotex zet in op verandering

De meeste ontwikkeling op het gebied van vloerbedekking is te vinden bij pvc, zo blijkt uit een rondgang op de beurs Domotex. Daarnaast zet de beursorganisatie zelf ook in op verandering.

De sterkste ontwikkelingen zijn te vinden bij pvc vloeren, de dessins bij karpetten schieten alle kanten op, bij kamerbreed tapijt verandert er weinig, aanbieders van parket zoeken de niche en bij laminaat worden de decoren nog mooier. Het digitaal printen beïnvloedt vrijwel alle soorten vloerbedekking en 'versleten' vloeren zijn de allergrootste trend, Zelfs de traditionele Perzische tapijten krijgen 'gebruikssporen' mee, al zijn ze nieuw.

Rigid pvc
Dat zijn in grote lijnen de ontwikkelingen die te zien zijn op de beurs Domotex die vandaag zijn laatste dag beleeft. Naar verwachting waren de meeste nieuwigheden te vinden bij pvc vloeren. De decoren (meestal in houtdessin) worden nog mooier en realistischer en het rigid pvc rukt op. Stroken en pvc op rol (dan vaak vinyl genoemd) vereisen dat de vloer eerst wordt geëgaliseerd en daarvoor is een vakman nodig. Met rigid pvc krijg je planken zoals bij laminaat waarbij de vloer zwevend gelegd kan worden, ook door een niet-vakman.

Tegelprints
Naast houtdessins op pvc zijn dessins van stenen tegels in opmars. Allerlei traditionele (of nieuwe) motieven worden geprint en met planken of tegels van pvc wordt zo een 'tegelvloer' gelegd. Hetzelfde zien we bij laminaat. Ook hier blijven de houtdessins met afstand het populairst. Een nichemarkt is watervast laminaat. Panelen van laminaat worden zo geschikt voor de wanden van badkamers en douches. Aanbieders van echt parket zoeken het vaak in specials. Het inleggen van metaal, het maken van aparte 'tegels' die als puzzelstukjes in elkaar grijpen of duidelijk geschraapte of geraspte planken zijn het gevolg.

Versleten karpetten
Bij karpetten is de diversiteit gigantisch. Moderne karpetten zijn dik en worden voorzien van ieder print die je maar kunt bedenken. Van semi-klassieke motieven tot Mona Lisa's en Eiffeltorens en van vruchten en bladeren tot gebouwen en beesten; werkelijk alles wordt geprint op karpetten. In het hogere segment wordt ook met tuft van alles gedaan qua dessinering. In het goedkopere segment dringt nu de zogenaamde vintage look in alle geledingen door en 'versleten' tapijt of tapijt waar als het ware met potten verf overheen is gestrooid, zijn er in alle maten en soorten. Zelfs de aanbieders van traditionele karpetten doen hieraan mee. Het lijkt alsof hele oude  – en echt versleten –  tapijten zijn verzameld omdat het grote publiek graag iets heeft dat 'doorleefd' is of een zogenaamd gevoel van 'echtheid' uitstraalt.

Tapijt en kunstgras
Bij kamerbreed tapijt gaat het om kleine veranderingen in de kleuren en soms wat kleine veranderingen in de samenstelling van het materiaal. Toch zijn de grootste stands op de beurs vaak van Belgische ondernemingen die hun roots in het tapijt hebben. Vrijwel iedere fabrikant heeft daarnaast collecties met pvc en laminaat waardoor een zeer breed aanbod mogelijk is. Daarnaast zit  menig tapijtfabrikant stevig in het kunstgras wat als groeimarkt voor een groot deel de afname van kamerbreed tapijt compenseert.

Andere halindeling
De halindeling was dit jaar stevig op de schop gegaan waardoor vrijwel iedereen moest verhuizen. De reacties hierop zijn wisselend. Sommige standhouders vinden het prima (een betere plek), andere standhouders merkten dat het bezoek traag op gang kwam als gevolg van de verhuizing (verder weg van de ingang). Standhouders met grote stands merkten weinig van de veranderingen. Zij zijn zo groot en trekken zoveel publiek dat de plek niet zoveel uitmaakt.

Trends en toekomst
Een groot succes was het binnenhalen van jonge designers die hun visie mochten geven  over ruimte en vloeren met als centrale opdracht 'individualisering'. Fraaie en aparte 'stands' waren het gevolg. De commerciële waarde ervan is gering, maar velen vonden er inspiratie en nergens werd zoveel gefotografeerd als op de plek waar Unique Youniverse werd gehouden. Dat gecombineerd met het tentoonstellen van de winnaars van de Carpet Design Awards zorgde er voor dat Domotex (eindelijk) iets kon bieden dat verder gaat dan de puur productgerichte aanpak die jaren is gevolgd.

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This