Nieuws & blog

Bestellen via internet, waarom eigenlijk?

Vandaag wordt in Hoofddorp een informatiedag gehouden onder de naam eHome & Deco. Experts die zich bezig houden met webverkoop, online marketing, digitale inrichtingstools, techniek om nog beter klanten via internet te benaderen en andere e-commerce boys & girls gaan vandaag vertellen wat zij weten en wij, halve digibeten, nog niet. Dat alles specifiek gericht op de woonbranche, een sector die de organisatoren vandaag positioneren onder het begrip eHome & Deco.

Het gaat best lekker met bedrijven die zich bezig houden met online verkoop van interieurproducten zoals meubels, bedden, vloerkleden en verlichting. Matrassen worden momenteel online massaal aangeboden via zogeheten start ups die hun product opgerold in een doos thuis bezorgen. Die bedrijven groeien als kool (scale up), maar winst maken ze geen van alle.

Dat geldt ook voor webshops die al langer bestaan zoals het Duitse Westwing. De woonwebwinkel groeit jaar op jaar, maar ook hier is nog steeds geen sprake van winst. Toch lees ik altijd in maand- en kwartaalberichten van het CBS dat de online verkoop in de retail groeit en dat geldt ook voor de webshops die allerlei woonproducten verkopen. Zelf zijn die bedrijven altijd gretig met hun omzetcijfers, denk in Nederland aan Fonq en Flinders en in Duitsland aan Home24. Ze geven nooit winstcijfers want ze draaien met verlies.

Vandaag gaat maaltijddozenbezorger Hello Fresh in Frankfurt naar de beurs. Verwachte opbrengst: 318 miljoen euro en daarmee zou de beurswaarde zo’n anderhalf miljard (!) bedragen. Hoe ze aan dat laatste bedrag komen is een kwestie van creatief boekhouden achter een rookgordijn. Hello Fresh levert fysiek af aan de deur, maar bestellen en de hele logistiek leunt sterk op de hulp van internet.

Uiteraard doen Albert Heijn, Jumbo en andere supermarkten mee met de bezorggekte en wie eigenlijk niet. Zelfs C&A is fijn bezig met webwinkelen en de online fashionmarkt groeide de laatste 12 maanden met 30%, zo becijferde onderzoeksbureau GfK.

De pakketbezorgers werken zich het schompes en volgens uitzendbureau Randstad staan er met de feestdagen in zicht 4.000 vacatures in de bezorging open. Dat wordt gezellig nu de FNV denkt aan een staking in december bij PostNL vanwege een te hoge werkdruk en een te laag salaris.

En dan komt juist deze week PostNL met het idee om in de toekomst extra diensten te gaan leveren zoals het installeren van verlichting en het monteren van meubels. Dat wordt natuurlijk never nooit wat want die bezorgers stressen zich nu al een slag in de rondte om de spullen überhaupt te kunnen afleveren. Het wordt weliswaar gedaan door een aparte tak van het bedrijf, maar logistiek is niet de sterktste kant van PostNL, iets waarin ze juist zou moeten excelleren.

Wie nu chocoladeletters van Tony Chocolonely wil bestellen moet snel zijn. Want die zogenaamd slaafvrije chocolade moet worden bezorgd door mensen die nu al welhaast slavenarbeid moeten verrichten omdat de consument steeds meer via internet bestelt. Die is bij aflevering niet thuis en de buren hebben er genoeg van om als postagentschap te fungeren.

Ik voorspel voor de rest van het jaar: files op de weg en files in de wijk. Begin maar vast met bestellen. Succes!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This