Nieuws & blog

Actieplan Detailhandel Nederland: wat staat er eigenlijk in?

Vorige week presenteerde Detailhandel Nederland bij monde van voorzitter Jan Meerman een actieplan aan minister. Er moet wat gebeuren, vindt Meerman. De minister hoorde het beleefd aan.

Vorige week was het lekker scoren voor brancheorganisatie INretail. Voorzitter Jan Meerman presenteerde een actieplan aan minister Henk Kamp van Economische Zaken ten gunste van de gehele retail en dat werd door veel media opgepikt. Jan Meerman is niet alleen voorzitter van INretail (voorheen CBW-Mitex) maar ook voorzitter van Detailhandel Nederland, de koepelorganisatie van alle detaillisten en namens die organisatie schoof hij aan bij de minister.

Komkommertijd
Op de site van INretail staat een heel rijtje kranten, radiostations en tv zenders die aandacht besteedden aan het actieplan van Detailhandel Nederland. De lancering was goed getimed want het is komkommertijd en dan kom je met een hoop tam-tam een heel eind. Speerpunt van de actie is het terugdraaien van de BTW van 21% naar 19%. Volgens Meerman levert die verhoging voor de overheid minder op dan gepland en kost het zelfs geld omdat vanwege die BTW-verhoging de consument nog terughoudender geworden is in zijn aankopen. Niks kopen in de winkel, betekent dat de winkelier niks kan afdragen aan de schatkist.

BTW, weg ermee
Of de conclusie van voorman Meerman klopt, weet ik niet, maar denken dat de minister de BTW-verhoging terugdraait, is nogal naïef. Natuurlijk doet hij dat niet. Bovendien is het vreemd dat winkeliers regelmatig acties hebben waarbij zij de BTW ‘niet berekenen’. Dus 0% BTW voor de consument en de winkelier betaalt. Als je dat met terugkerende regelmaat ziet, wordt het lastig om te gaan zitten zeuren om 2% minder. Andere belangrijke punten die uit het plan werden gelicht: geen verhoging van lokale belastingen, beperking van de loonkosten en overbodige winkelmeters uit de markt halen. Dat laatste punt vind ik reëel, die eerste twee zijn puur gericht op de ondernemer.

Actieplan
Oké, de retail heeft het erg zwaar, maar alle ondernemers hebben last van de crisis en zitten niet te wachten op verhoging van lokale belasting en hebben baat bij loonmatiging. Ik heb het volledige actieplan eens doorgenomen en daarin staan een hoop zaken die níet in de pers kwamen en ook niet door Detailhandel Nederland in persberichten werd aangekaart. Daar staan zaken bij die heel goed aangeven waarom detailhandel belangrijk is.

Algemeen belang detailhandel
Ik pik er een paar elementen uit. Detailhandel is belangrijk voor de leefbaarheid van buurten, (binnen)steden en het platteland. Detailhandel trekt horeca en toerisme aan. Winkelen is voor veel mensen een belangrijke en ontspannende tijdsbesteding. De detailhandel heeft een belangrijke functie in de arbeidsmarkt; jongeren en herintreders vinden er relatief makkelijk hun weg. Winkeliers verlenen waarde aan producten door voorlichting en service te geven. Al deze punten zijn kenmerkend voor de detailhandel en dát zijn belangrijke argumenten om de detailhandel te ‘steunen’. Want nogmaals, dat retailers last hebben van de crisis is niet uniek. Daar hebben alle ondernemers last van.

Binnenstad versus periferie
Ik denk dat Detailhandel Nederland bovengenoemde punten moet gaan uitventen omdat daarbij de detailhandel als geheel in ogenschouw wordt genomen en niet alleen de ondernemer in de retail. Het rapport geeft ook een aantal aanbevelingen en daar zitten aantal goede suggesties bij. Pikant onderdeel daarvan vind ik dat het actieplan wijst op het belang - en zelfs de versterking - van binnensteden. Pikant, omdat bijvoorbeeld woonboulevards vrijwel allemaal in de periferie zitten en dus eigenlijk een beetje aan hun lot worden overlaten door Detailhandel Nederland. En de voorzitter van deze club is dezelfde als die van INretail.

Printshops
Natuurlijk zijn meubelboulevards en andere grootschalige perifere retailcentra maar een heel klein onderdeeltje van de totale retail. Op veel meubelboulevards gaat het al jaren slecht en misschien is het nu het moment om daar eens andere bestemmingen aan te kunnen geven. Omdat er een tendens is naar kleinschaliger winkels zullen veel van die boulevards drastisch moeten veranderen. Misschien moet Detailhandel Nederland (lees: INretail) daar eens een plan voor maken. Misschien moet de minister het mogelijk maken om daar eens stevig het mes in te zetten. Misschien gaat dat mes dan aan twee kanten snijden. Of misschien aan nog meer kanten. Misschien wel aan drie kanten. Dan kan Detailhandel Nederland dat in 3D laten uitprinten. 3D printshops, daar schijnt voor de retail handel in te zitten.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

Add to Facebook Tweet This